Κατευθυντήριες Οδηγίες

Guidelines for psychologists working with gender, sexuality and relationship diversity

Οι κατευθυντήριες αυτές οδηγίες της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας αφορούν την ποικιλομορφία ως προς το φύλο, της σεξουαλικότητα και τις σχέσεις. Αυτό περιλαμβάνει άτομα τα οποία δεν αυτοπροσδιορίζονται ως ετεροφυλόφιλα, μονογαμικά ή cisgender.  Οι κατευθυντήριες οδηγίες απευθύνονται σε ψυχολόγους που δουλεύουν με προκλήσεις ψυχικής υγείας, αλλά μπορούν να είναι χρήσιμες και σε άλλα σχετικά ψυχολογικά πεδία.  Οι αρχές στις οποίες βασίζονται προέρχονται τόσο από τη βιβλιογραφία όσο και από τη κοινή συμφωνία των ειδικών στο πεδίο για τις καλές πρακτικές, και μπορούν ακόμη να εφαρμοστούν σε άλλους κλάδους, όπως η συμβουλευτική, η ψυχοθεραπεία, η ψυχιατρική, η ιατρική, η νοσηλευτική και η κοινωνική εργασία.

https://www.bps.org.uk/sites/bps.org.uk/files/Policy/Policy%20-%20Files/Guidelines%20for%20psychologists%20working%20with%20gender%2C%20sexuality%20and%20relationship%20diversity.pdf

σεξουαλικοσ προσανατολισμοσ
Guidelines for Psychological Practice With Lesbian, Gay, and Bisexual Clients

Οι κατευθυντήριες οδηγίες της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας διαμορφώθηκαν το 2012 και έχουν στόχο να υποστηρίξουν τις/τους ψυχολόγους στην διεξαγωγή επιβεβιωτικής πρακτικής εκπαίδευσης και έρευνας, παρέχοντας ένα πλαίσιο για τη δουλειά με λεσβίες, γκει και αμφιφυλόφιλα άτομα καθώς και βασικές πληροφορίες και περαιτέρω πηγές στους τομείς της αξιολόγησης, της παρέμβασης, των ταυτοτήτων, των σχέσεων, της ποικιλομορφίας, της εκπαίδευσης και της έρευνας.

https://www.apa.org/pubs/journals/features/amp-a0024659.pdf

ταυτοτητα φυλου
Standards of Care for the Health of Transsexual, Transgender, and Gender Nonconforming People

Η Παγκόσμια Ένωση Επαγγελματιών για την Υγεία των Τρανς Ατόμων προωθεί τις υψηλότερες προδιαγραφές φορντίδας υγείας μέσα από την κατάρτιση των Standards of Care για την υγεία των Τρανς και Gender Non-conforming (GNC) ατόμων. Tα Standards of Care βασίζονται στα καλύτερα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα και την γενική συναίνεση εξειδικευμένων επαγγελματιών.

Ο στόχος των Standards of Care είναι να παρέχουν κλινική καθοδήγηση στους/στις επαγγαλματίες υγείας για την υποστήριξη των τρανς και GNC ατόμων, μεσα από  ασφαλή και αποτελεσματικά μονοπάτια, στην επίτευξη προσωπικής άνεσης με το φύλο τους, ούτως ώστε να μεγιστοποίησουν την συνολική τους υγεία, ψυχολογική ευεξία και αυτοπραγμάτωση. Η υποστήριξη αυτή μπορεί να περιλαμβάνει πρωτοβάθμια φροντίδα, γυναικολογική και ουρολογική φροντίδα, επιλογές σχετικά με την αναπαραγωγή, φωνητική θεραπεία, υπηρεσίες ψυχικής υγείας (π.χ., αξιολόγηση, συμβουλευτική, ψυχοθεραπεία), και ορμονικές και χειρουργικές θεραπείες. Παρότι αυτός είναι ένας οδηγός που απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε επαγγελματίες υγείας, τα Standards of Care μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν από τα άτομα, τις οικογένειες και τους κοινωνικούς φορείς για να κατανοήσουν πως μπορούν να βοηθήσουν στην προώθηση της βέλτιστης υγείας για τα μέλη αυτής της ποικιλόμορφης κοινότητας.

https://www.wpath.org/publications/soc 

Guidelines for Psychological Practice With Transgender and Gender Nonconforming People

Οι κατευθυντήριες οδηγίες της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας για τη δουλειά με τρανς και φυλοδιαφορετικά άτομα (TGNC) έχουν στόχο είναι να υποστηρίξουν τις/τους ψυχολόγους στην παροχή πολιτισμικά επαρκούς, αναπτυξιακά κατάλληλης και επιβεβαιωτικής ως προς την ταυτότητα φύλου, ψυχολογικής υποστήριξης σε TGNC people. Οι οδηγίες αποτελούν μια εισαγωγική πηγή για ψυχολόγους που δουλεύουν με TGNC άτομα, αλλά μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για ψυχολόγους που έχουν εμπειρία στη δουλειά με TGNC άτομα να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν.

https://www.apa.org/practice/guidelines/transgender.pdf

Σχολεια
GUIDELINES FOR INCLUSIVE EDUCATION – SEXUAL ORIENTATION, GENDER IDENTITY AND GENDER EXPRESSION

Η IGLYO σε συνεργασία με την OBESSU δημιουργήσαν έναν σύνολο κατευθυντήριων οδηγιών για την καταπολέμηση δημιουργία ενός συμπεριληπτικού περιβάλλοντος στην εκπαίδευση όσον αφορά το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου. Οι οδηγίες καλύπτουν ζητήματα όπως το περιεχομενο των σχολικών εγχειριδίων, τη σεξουαλική αγωγή, την καταπολέμηση του ομοφοβικού, αμφιφοβικού και τρανσφοβικού εκφοβισμού, την πρόσβαση σε πληροφορίες, και άλλα.

https://www.obessu.org/site/assets/files/2103/guidelines_for_inclusion_education.pdf

ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ για τη διαχείριση πρακτικών ζητημάτων που προκύπτουν στη Σχολική Ζωή

Οι κατευθυντήριες αυτές γραμμές αφορούν τη διαχείριση μιας σειράς από καθημερινά ζητήματα που προκύπτουν στη σχολική ζωή ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών, λόγω στάσεων και συμπεριφορών που στηρίζονται σε κοινωνικές προκαταλήψεις γύρω από τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση, την ταυτότητα και τα χαρακτηριστικά φύλου.  Πιο συγκεκριμένα αφορά ζητήματα που αφορούν την έλλειψη ορατότητας και κοινωνικής αποδοχής, τις αρνητικές αναφορές και τα προσβλητικά σχόλια για τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, τις  παροτρύνσεις «θεραπευτικού» περιεχομένου, την επικοινωνία των εκπαιδευτικών με τους γονείς αλλά και τις σχέσιες μεταξύ των παιδιών, τη μη συμπερίληψη διαφορετικών οικογενειακών δομών, τη χρήση ορολογίας, και άλλα.

Ο Οδηγός αυτός αποτελεί προϊόν συνεργασίας του Πολύχρωμου Σχολείου με τις ΛΟΑΤΚΙ+ Οργανώσεις: Colour Youth, Οικογένειες Ουράνιο Τόξο, Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών, ΛΟΑΤ ΑμεΑ, ΟΛΚΕ – Ομοφυλοφιλική & Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας, Θετική Φωνή, Proud Seniors Greece , Athens Pride, Thessaloniki Pride και τη Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης “11528 – ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ”.

https://rainbowschool.gr/wp-content/uploads/2019/01/Κατευθυντήριες-Γραμμές-Πολύχρωμο-Σχολείο-2017.pdf

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το Πολύχρωμο Σχολείο μετέφρασε και προσάρμοσε το εγχειρίδιο “Teachers’ guide to inclusive education” της IGLYO, το οποίο απευθύνεται ειδικά σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ο οδηγός παρέχει πρακτικές συμβουλές προς εκπαιδευτικούς, ώστε μέσω μιας προσέγγισης με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα να γίνουν πιο συμπεριληπτικές/-οί προς όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου ή έκφρασης φύλου, και καλύπτει βασικά ζητήματα όπως οι επιπτώσεις της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας, η ανάγκη δημιουργίας και στρατηγικές για την επίτευξη ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μάθησης, ζητήματα που προκύπτουν στο σχολείο (bullying, σχέσεις με γονείς, κ.α.) αλλά και παραδείγματα δραστηριοτήτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέσα στην τάξη.

https://rainbowschool.gr/wp-content/uploads/2019/01/Εγχειρίδιο-εκπαιδευτικών-για-μία-συμπεριληπτική-εκπαίδευση-IGLYO1.pdf

εμφυλη βια & λοατκι+ προσφυγεσ
GUIDELINES ON INTERNATIONAL PROTECTION NO. 9: CLAIMS TO REFUGEE STATUS BASED ON SEXUAL ORIENTATION AND/OR GENDER IDENTITY WITHIN THE CONTEXT OF ARTICLE 1A(2) OF THE 1951 CONVENTION AND/OR ITS 1967 PROTOCOL RELATING TO THE STATUS OF REFUGEES

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες (UNHCR) εξέδωσε αυτές τις κατευθυντήριες οδηγίες, οι οποίες συμπληρώνουν το εγχειρίδιο για τις διαδικασίες και τα κριτήρια καθορισμού του καθεστώτος των προσφύγων. Οι οδηγίες έχουν στόχο την παροχή καθοδήγησης για την ερμηνεία του νομικού πλαισίου για κυβερνήσεις, νομικούς και δικαστικούς, καθώς και για εργαζόμενους-ες της  UNHCR που αναλαμβάνουν τον καθορισμό του καθεστώτος των προσφυγικού.

https://www.unhcr.org/509136ca9.pdf

 

Εργασια στο σεξ
Guidelines for mental health practice with clients who engage in sex work

Οι κατευθυντήριες οδηγίες για την παροχή υπηρεσιών σε άτομα πο εργάζονται στο σεξ έχουν στόχο: (1) την αύξηση της αυτογνωσίας των επαγγελματιών ψυχικής υγείας για τις προκαταλήψεις τους  γύρω από την εργασία στο σεξ, (2) την παροχή πληροφοριών για τις πολυεπίπεδες εμπειρίες ζωής των ατόμων που εργάζονται στο σεξ και (3) την παροχή πολιτισμικά κατάλληλων δεξιοτήτων συμβουλευτικής και στρατηγικών παρέμβασης στη δουλειά με άτομα που εργάζονται στο σεξ.

Nadav Antebi-Gruszka, Daniel Spence & Stella Jendrzejewski (2019): Guidelines for mental health practice with clients who engage in sex work, Sexual and Relationship Therapy, DOI: 10.1080/14681994.2019.1573978